<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
  </head>
  <body bgcolor="#ffffff" text="#000000">
    <span style="font-family: Arial,Verdana,sans-serif; color: rgb(84,
      84, 84); font-size: 11px;">
      <h2 style="margin: 20px 0px; padding: 0px 0px 8px; border-bottom:
        1px solid rgb(51, 51, 51);">Against Kamikaze Capitalism: Oil,
        Climate Change and the French refinery blockades</h2>
    </span><span style="font-family: Arial,Verdana,sans-serif; color:
      rgb(84, 84, 84); font-size: 11px;">by David Graeber, published
      online November 2010</span><span style="font-family:
      Arial,Verdana,sans-serif; color: rgb(84, 84, 84); font-size:
      11px;">
      <div style="margin: 0px; padding: 0px 0px 28px;"><br>
        <p style="margin: 15px 0px; padding: 0px;">On Saturday, 16th
          October 2010, some 500 activists gathered at convergence
          points across London, knowing only that they were about to
          embark on a direct action called Crude Awakening, aimed
          against the ecological devastation of the global oil industry,
          but with no clear idea of what they were about to do. The plan
          was quite a clever one. Organizers had dropped hints they were
          intending to hit targets in London itself, but instead,
          participants—who had been told only to bring full-charged
          metro cards, lunch, and outdoor clothing—were led in brigades
          to a commuter train for Essex. At one stop, bags full of white
          chemical jumpsuits marked with skeletons and dollars, gear,
          and lock-boxes mysteriously appeared; shortly thereafter,
          hastily appointed spokespeople in each carriage received word
          of the day’s real plan: to blockade the access road to the
          giant Coryton refinery near Stanford-le-Hope – the road over
          which 80% of all oil consumed in London flows. An affinity
          group of about a dozen women were already locked down to vans
          near the refinery’s gate and had turned back several tankers;
          we were going to make it impossible for the police to
          overwhelm and arrest them.</p>
        <p style="margin: 15px 0px; padding: 0px;">It was an ingenious
          feint, and brilliantly effective. Before long we were
          streaming across fields carrying thirteen giant bamboo
          tripods, confused metropolitan police in tow. Hastily
          assembled squads of local cops first seemed intent on
          provoking a violent confrontation—seizing one of our tripods,
          attempting to break our lines when we began to set them up on
          the highway—but the moment it became clear that we were not
          going to yield, and batons would have to be employed, someone
          must have given an order to pull back. We can only speculate
          about what mysterious algorithm the higher-ups apply in such
          situations like that —our numbers, their numbers, the danger
          of embarrassing publicity, the larger political climate—but
          the result was to hand us the field; our tripods stood, a
          relief party backed up the original lockdown; and no further
          tankers moved over the access road—a road that on an average
          day carries some seven hundred tankers, hauling 375,000
          gallons of oil—for the next five hours. Instead, the access
          road became a party: with music, clowns, footballs, local kids
          on bicycles, a chorus line of Victorian zombie stilt-dancers,
          yarn webs, chalk poems, periodic little spokescouncils—mainly,
          to decide at exactly what point we would declare victory and
          leave.</p>
        <p style="margin: 15px 0px; padding: 0px;">It was nice to win
          one for a change. Facing a world where security forces—from
          Minneapolis to Strasbourg—seem to have settled on an
          intentional strategy of trying to ensure, as a matter of
          principle, that no activist should ever leave the field of a
          major confrontation with a sense of elation or accomplishment
          (and often, that as many as possible should leave profoundly
          traumatized), a clear tactical victory is nothing to sneeze
          at. But at the same time, there was a certain ominous feel to
          the whole affair: one which made the overall aesthetic, with
          its mad scientist frocks and animated corpses, oddly
          appropriate.</p>
        <p style="margin: 15px 0px; padding: 0px;">The Coryton blockade
          was inspired by a call from indigenous groups in South
          America, tied to the Climate Justice Action network, a new
          global network created in the lead-up to the actions in
          Copenhagen in December 2009—for a kind of anti-Columbus day,
          in honor and defense of the earth. Yet it was carried out in
          the shadow of a much-anticipated announcement, on the 20th,
          four days later, of savage Tory cuts to the tattered remains
          of the British welfare state, from benefits to education,
          threatening to throw hundreds of thousands into unemployment,
          and thousands already unemployed into destitution—the largest
          such cuts since before the Great Depression. The great
          question on everyone’s mind was, would there be a cataclysmic
          reaction? Even worse, was there any possibility there might
          not be? In France it had already begun. French Climate Camp
          had long been planning a similar blockade at the Total
          refinery across the channel in Le Havre; when they arrived on
          the 16th, they discovered the refinery already occupied by its
          workers as part of a nationwide pension dispute that had
          already shut down 16 of Frances 17 oil refineries. The police
          reaction was revealing. As soon as the environmental activists
          appeared, the police leapt into action, forcing the strikers
          back into the refinery and establishing a cordon in an effort
          to ensure that under no conditions should the activists be
          able to break through and speak with the petroleum workers
          (after hours of efforts, a few, on bicycles, did eventually
          manage to break through.)</p>
        <p style="margin: 15px 0px; padding: 0px;">“Environmental
          justice won’t happen without social justice,” remarked one of
          the French Climate Campers afterwards. “Those who exploit
          workers, threaten their rights, and those who are destroying
          the planet, are the same people.” True enough. “We need to
          move towards a society and energy transition and to do it
          cooperatively with the workers of this sector. The workers
          that are currently blockading their plants have a crucial
          power into their hands; every litre of oil that is left in the
          ground thanks to them helps saving human lives by preventing
          climate catastrophes.”</p>
        <p style="margin: 15px 0px; padding: 0px;">On the surface this
          might seem strikingly naive. Do we really expect workers in
          the petroleum industry to join us in a struggle to eliminate
          the petroleum industry? To strike for their right not to be
          petroleum workers? But in reality, it’s not naive at all. In
          fact that’s precisely what they were striking for. They were
          mobilizing against reforms aimed to move up their retirement
          age from 60 to 62—that is, for their right not to have to be
          petroleum workers one day longer than they had to.</p>
        <p style="margin: 15px 0px; padding: 0px;">Unemployment is not
          always a bad thing. It’s something to remember when we ponder
          how to avoid falling into the same old reactive trap we always
          do when mobilizing around jobs and industry—and thus, find
          ourselves attempting to save the very global work machine
          that’s threatening to destroy the planet. There’s a reason the
          police were so determined to prevent any conversation between
          environmentalists and strikers. As French workers have shown
          us repeatedly in recent years, we have allies where we might
          not suspect we have them.</p>
        <p style="margin: 15px 0px; padding: 0px;">One of the great
          ironies of the twentieth century is that everywhere, a
          politically mobilized working class—whenever they did win a
          modicum of political power—did so under the leadership of a
          bureaucratic class dedicating to a productivist ethos that
          most of them did not share. Back in, say, 1880, or even 1925,
          the chief distinction between anarchist and socialist unions
          was that the latter were always demanding higher wages, the
          former, less hours of work. The socialist leadership embraced
          the ideal of infinite growth and consumer utopia offered by
          their bourgeois enemies; they simply wished “the workers” to
          manage it themselves; anarchists, in contrast, wanted time in
          which to live, to pursue forms of value capitalists could not
          even dream of. Yet where did anti-capitalist revolutions
          happen? As we all know from the great Marx-Bakunin
          controversy, it was the anarchist constituencies that actually
          rose up: whether in Spain, Russia, China, Nicaragua, or
          Mozambique. Yet every time they did so, they ended up under
          the administration of socialist bureaucrats who embraced that
          ethos of productivism, that utopia of over-burdened shelves
          and consumer plenty, even though this was the last thing they
          would ever have been able to provide. The irony became that
          the social benefits the Soviet Union and similar regimes
          actually were able to provide—more time, since work discipline
          becomes a completely different thing when one effectively
          cannot be fired from one’s job—were precisely the ones they
          couldn’t acknowledge; it has to be referred to as “the problem
          of absenteeism”, standing in the way of an impossible future
          full of shoes and consumer electronics. But if you think about
          it, even here, it’s not entirely different. Trade unionists
          feel obliged to adopt bourgeois terms—in which productivity
          and labor discipline are absolute values—and act as if the
          freedom to lounge about on a construction sites is not a
          hard-won right but actually a problem. Granted, it would be
          much better to simply work four hours a day than do four hours
          worth of work in eight (and better still to strive to dissolve
          the distinction between work and play entirely), but surely
          this is better than nothing. The world needs less work.</p>
        <p style="margin: 15px 0px; padding: 0px;">All this is not to
          say that there are not plenty of working class people who are
          justly proud of what they make and do, just that it is the
          perversity of capitalism (state capitalism included) that this
          very desire is used against us, and we know it. As a result,
          the great paradox of working class life is that while working
          class people and working class sensibilities are responsible
          for almost everything of redeeming value in modern life—from
          shish kebab to rock’n’roll to public libraries (and honestly,
          do the administrative, “middle” classes ever really create
          anything?) they are creative precisely when they are not
          working—that is, in that domain of which cultural theorists so
          obnoxiously refer to as “consumption.” Which of course makes
          it possible for the administrative classes (amongst whom I
          count capitalists) to simultaneously dismiss their creativity,
          steal it, and sell it back to them.</p>
        <p style="margin: 15px 0px; padding: 0px;">The question is how
          to break the assumption that engaging in hard work—and by
          extension, dutifully obeying orders—is somehow an
          intrinsically moral enterprise. This is an idea that,
          admittedly, has even affected large sections of the working
          class. For anyone truly interested in human liberation, this
          is the most pernicious question. In public debate, one of the
          few things everyone seems to have to agree with is that only
          those willing to work—or even more, only those willing to
          submit themselves to well-nigh insane degrees of labor
          discipline—could possibly be morally deserving of
          anything—that not just work, work of the sort considered
          valuable by financial markets—is the only legitimate moral
          justification for rewards of any sort. This is not an economic
          argument. It’s a moral one. It’s pretty obvious that there are
          many circumstances where, even from the economists’
          perspective, too much work and too much labor discipline is
          entirely counterproductive. Yet every time there is a crisis,
          the answer on all sides is always the same: people need to
          work more! There’s someone out there working less than they
          could be—handicapped people who are not quite as handicapped
          as they’re making themselves out to be, French oil workers who
          get to retire before their souls and bodies are entirely
          destroyed, art students, lazy porters, benefit cheats—and
          somehow, this must be what’s ruining things for everyone.</p>
        <p style="margin: 15px 0px; padding: 0px;">I might add that this
          moralistic obsession with work is very much in keeping with
          the spirit of neoliberalism itself, increasingly revealed, in
          these its latter days, as very much a moral enterprise. Or I
          think at this point we can even be a bit more specific.
          Neoliberalism has always been a form of capitalism that places
          political considerations ahead of economic ones. How else can
          we understand the fact that Neoliberals have managed to
          convince everyone in the world that economic growth and
          material prosperity are the only thing that mattered, even as,
          under its aegis real global growth rates collapsed, sinking to
          perhaps a third of what they had been under earlier,
          state-driven, social-welfare oriented forms of development,
          and huge proportions of the world’s population sank into
          poverty. Or that financial elites were the only people capable
          of measuring the value of anything, even as it propagated an
          economic culture so irresponsible that it allowed those elites
          to bring the entire financial architecture of the global
          economy tumbling on top of them because of their utter
          inability to assess the value of anything—even their own
          financial instruments. Once one cottons onto it, the pattern
          becomes unmistakable. Whenever there is a choice between the
          political goal of undercutting social movements—especially, by
          convincing everyone there is no viable alternative to the
          capitalist order–and actually running a viable capitalist
          order, neoliberalism means always choosing the first.
          Precarity is not really an especially effective way of
          organizing labor. It’s a stunningly effective way of
          demobilizing labor. Constantly increasing the total amount of
          time people are working is not very economically efficient
          either (even if we don’t consider the long-term ecological
          effects); but there’s no better way to ensure people are not
          thinking about alternative ways to organize society, or
          fighting to bring them about, than to keep them working all
          the time. As a result, we are left in the bizarre situation
          where almost no one believes that capitalism is really a
          viable system any more, but neither can they even begin to
          imagine a different one. The war against the imagination is
          the only one the capitalists seem to have definitively won.</p>
        <p style="margin: 15px 0px; padding: 0px;">It only makes sense,
          then, that the first reaction to the crash of 2008, which
          revealed the financiers so recently held up as the most
          brilliant economic minds in history to be utterly,
          disastrously inept at the one thing they were supposed to be
          best at— calculating value–was not, as most activists (myself
          included) had predicted, a rush towards Green Capitalism—that
          is, an economic response—but a political one. This is the real
          meaning of the budget cuts. Any competent economist knows what
          happens when you slash the budget in the middle of downturn.
          It can only make things worse. Such a policy only makes sense
          as a violent attack on anything that even looks like it might
          possibly provide an alternative way to think about value, from
          public welfare to the contemplation of art or philosophy (or
          at least, the contemplation of art or philosophy for any
          reason other than making money). For the moment, at least,
          most capitalists are no longer even thinking about
          capitalism’s long-term viability.</p>
        <p style="margin: 15px 0px; padding: 0px;">It is terrifying, to
          be sure, to understand that one is facing a potentially
          suicidal enemy. But at least it clarifies the situation. And
          yes, it is quite possible that in time, the capitalists will
          pick themselves up, gather their wits, stop bickering and
          begin to do what they always do: begin pilfering the most
          useful ideas from the social movements ranged against them
          (mutual aid, decentralization, sustainability) so as to turn
          them into something exploitative and horrible. In the long
          term, if there is to be a long term anyway, they’re pretty
          much going to have to. But in the meantime, we really are
          facing a kind of kamikaze capitalism—a capitalist order that
          will not hesitate to destroy itself if that’s what it takes to
          destroy its enemies (us). If nothing else it does help us
          understand what we’re fighting for: at this moment, absolutely
          everything.</p>
        <p style="margin: 15px 0px; padding: 0px;">This makes it all the
          more critical to figure out a way to snap the productivist
          bargain, if we might call it that—that it is both an
          ecological and a political imperative to bring about that
          meeting that the police in Le Havre were so determined to
          prevent. There are a lot of threads to be untangled here, and
          any number of pernicious illusions that need to be exposed. I
          will end with only one. What is the real relation between all
          that money that’s supposedly in such short supply,
          necessitating the slashing of budgets and abrogation of
          pension agreements, and the ecological devastation of our
          petroleum-based energy system? Aside from the obvious one:
          that debt is the main means of driving the global work
          machine, which requires the endless escalation of energy
          consumption in the first place. In fact, it’s quite simple. We
          are looking at a kind of conceptual back-flip. Oil, after all,
          is a limited resource. There is only so much of it. Money is
          not. A coin or bill is really nothing but an IOU, a promise;
          the only limit to how much we can produce is how much we are
          willing to promise one another. Yet under contemporary
          capitalism, we act as if it’s just the opposite. Money is
          treated as if it were oil, a limited resource, there’s only so
          much of it; the result is to give central bankers the power to
          enforce economic policies that demand ever more work, ever
          increasing production, in such a way that we end up treating
          oil as if it were money: as an unlimited resource, something
          that can be freely spent to power economic expansion, at
          roughly 3-5% a year, forever. The moment we come to terms with
          the reality, that we are not dealing with absolute constraints
          but merely promises, we can no longer say “but there just
          isn’t any money”—the real question is who owes what to whom,
          what sort of promises are worth keeping, which are absolute—a
          government’s promise to repay its creditors at a predetermined
          rate of interest, or the promise that it’s workers can stop
          working at a certain age, or our promise to future generations
          to leave them with a planet capable of human habitation.
          Suddenly the morality seems very different; and, like the
          French environmentalists, we discover ourselves with friends
          we didn’t know we had.</p>
      </div>
    </span>
    <div>
      <div class="h5">
        <div><br>
        </div>
        <div><br>
        </div>
      </div>
    </div>
    <br>
  </body>
</html>