<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
  </head>
  <body bgcolor="#ffffff" text="#000000">
    <a href="http://eagainst.com/articles/the-new-anarchists/"
      rel="bookmark">David Graeber – The new anarchists</a><br>
    <br>
    <small>by <strong><a
          href="http://en.wikipedia.org/wiki/David_Graeber"
          target="_blank">David Graeber</a></strong><br>
      Republished from the <strong><a
          href="http://newleftreview.org/?view=2368" target="_blank">New
          Left Review</a></strong></small>
    <p>It’s hard to think of another time when there has been such a
      gulf between intellectuals and activists; between theorists of
      revolution and its practitioners. Writers who for years have been
      publishing essays that sound like position papers for vast social
      movements that do not in fact exist seem seized with confusion or
      worse, dismissive contempt, now that real ones are everywhere
      emerging. It’s particularly scandalous in the case of what’s
      still, for no particularly good reason, referred to as the
      ‘anti-globalization’ movement, one that has in a mere two or three
      years managed to transform completely the sense of historical
      possibilities for millions across the planet. This may be the
      result of sheer ignorance, or of relying on what might be gleaned
      from such overtly hostile sources as the <em>New York Times</em>;
      then again, most of what’s written even in progressive outlets
      seems largely to miss the point—or at least, rarely focuses on
      what participants in the movement really think is most important
      about it.</p>
    <p>As an anthropologist and active participant—particularly in the
      more radical, direct-action end of the movement—I may be able to
      clear up some common points of misunderstanding; but the news may
      not be gratefully received. Much of the hesitation, I suspect,
      lies in the reluctance of those who have long fancied themselves
      radicals of some sort to come to terms with the fact that they are
      really liberals: interested in expanding individual freedoms and
      pursuing social justice, but not in ways that would seriously
      challenge the existence of reigning institutions like capital or
      state. And even many of those who would like to see revolutionary
      change might not feel entirely happy about having to accept that
      most of the creative energy for radical politics is now coming
      from anarchism—a tradition that they have hitherto mostly
      dismissed—and that taking this movement seriously will necessarily
      also mean a respectful engagement with it.</p>
    <p>I am writing as an anarchist; but in a sense, counting how many
      people involved in the movement actually call themselves
      ‘anarchists’, and in what contexts, is a bit beside the point.<a
        name="_ednref1" href="http://newleftreview.org/?view=2368#_edn1">
        [1]</a> The very notion of direct action, with its rejection of
      a politics which appeals to governments to modify their behaviour,
      in favour of physical intervention against state power in a form
      that itself prefigures an alternative—all of this emerges directly
      from the libertarian tradition. Anarchism is the heart of the
      movement, its soul; the source of most of what’s new and hopeful
      about it. In what follows, then, I will try to clear up what seem
      to be the three most common misconceptions about the movement—our
      supposed opposition to something called ‘globalization’, our
      supposed ‘violence’, and our supposed lack of a coherent
      ideology—and then suggest how radical intellectuals might think
      about reimagining their own theoretical practice in the light of
      all of this.</p>
    <p><span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>A globalization
          movement?</strong></span></p>
    <p>The phrase ‘anti-globalization movement’ is a coinage of the US
      media and activists have never felt comfortable with it. Insofar
      as this is a movement against anything, it’s against
      neoliberalism, which can be defined as a kind of market
      fundamentalism—or, better, market Stalinism—that holds there is
      only one possible direction for human historical development. The
      map is held by an elite of economists and corporate flacks, to
      whom must be ceded all power once held by institutions with any
      shred of democratic accountability; from now on it will be wielded
      largely through unelected treaty organizations like the IMF, WTO
      or NAFTA. In Argentina, or Estonia, or Taiwan, it would be
      possible to say this straight out: ‘We are a movement against
      neoliberalism’. But in the US, language is always a problem. The
      corporate media here is probably the most politically monolithic
      on the planet: neoliberalism is all there is to see—the background
      reality; as a result, the word itself cannot be used. The issues
      involved can only be addressed using propaganda terms like ‘free
      trade’ or ‘the free market’. So American activists find themselves
      in a quandary: if one suggests putting ‘the N word’ (as it’s often
      called) in a pamphlet or press release, alarm bells immediately go
      off: one is being exclusionary, playing only to an educated elite.
      There have been all sorts of attempts to frame alternative
      expressions—we’re a ‘global justice movement’, we’re a movement
      ‘against corporate globalization’. None are especially elegant or
      quite satisfying and, as a result, it is common in meetings to
      hear the speakers using ‘globalization movement’ and
      ‘anti-globalization movement’ pretty much interchangeably.</p>
    <p>The phrase ‘globalization movement’, though, is really quite
      apropos. If one takes globalization to mean the effacement of
      borders and the free movement of people, possessions and ideas,
      then it’s pretty clear that not only is the movement itself a
      product of globalization, but the majority of groups involved in
      it—the most radical ones in particular—are far more supportive of
      globalization in general than are the IMF or WTO. It was an
      international network called People’s Global Action, for example,
      that put out the first summons for planet-wide days of action such
      as J18 and N30—the latter the original call for protest against
      the 1999 WTO meetings in Seattle. And PGA in turn owes its origins
      to the famous International Encounter for Humanity and Against
      Neoliberalism, which took place knee-deep in the jungle mud of
      rainy-season Chiapas, in August 1996; and was itself initiated, as
      Subcomandante Marcos put it, ‘by all the rebels around the world’.
      People from over 50 countries came streaming into the
      Zapatista-held village of La Realidad. The vision for an
      ‘intercontinental network of resistance’ was laid out in the
      Second Declaration of La Realidad: ‘We declare that we will make a
      collective network of all our particular struggles and
      resistances, an intercontinental network of resistance against
      neoliberalism, an intercontinental network of resistance for
      humanity’:</p>
    <blockquote>
      <p>        Let it be a network of voices that resist the war Power
        wages on them.<br>
        A network of voices that not only speak, but also struggle and
        resist for humanity and against neoliberalism.<br>
        A network that covers the five continents and helps to resist
        the death that Power promises us.<a name="_ednref2"
          href="http://newleftreview.org/?view=2368#_edn2"> [2]</a></p>
    </blockquote>
    <p>This, the Declaration made clear, was ‘not an organizing
      structure; it has no central head or decision maker; it has no
      central command or hierarchies. We are the network, all of us who
      resist.’</p>
    <p>The following year, European Zapatista supporters in the Ya
      Basta! groups organized a second<em>encuentro</em> in Spain, where
      the idea of the network process was taken forward: PGA was born at
      a meeting in Geneva in February 1998. From the start, it included
      not only anarchist groups and radical trade unions in Spain,
      Britain and Germany, but a Gandhian socialist farmers’ league in
      India (the KRRS), associations of Indonesian and Sri Lankan
      fisherfolk, the Argentinian teachers’ union, indigenous groups
      such as the Maori of New Zealand and Kuna of Ecuador, the
      Brazilian Landless Workers’ Movement, a network made up of
      communities founded by escaped slaves in South and Central
      America—and any number of others. For a long time, North America
      was scarcely represented, save for the Canadian Postal Workers’
      Union—which acted as PGA’s main communications hub, until it was
      largely replaced by the internet—and a Montreal-based anarchist
      group called CLAC.</p>
    <p>If the movement’s origins are internationalist, so are its
      demands. The three-plank programme of Ya Basta! in Italy, for
      instance, calls for a universally guaranteed ‘basic income’,
      global citizenship, guaranteeing free movement of people across
      borders, and free access to new technology—which in practice would
      mean extreme limits on patent rights (themselves a very insidious
      form of protectionism). The noborder network—their slogan: ‘No One
      is Illegal’—has organized week-long campsites, laboratories for
      creative resistance, on the Polish–German and Ukrainian borders,
      in Sicily and at Tarifa in Spain. Activists have dressed up as
      border guards, built boat-bridges across the River Oder and
      blockaded Frankfurt Airport with a full classical orchestra to
      protest against the deportation of immigrants (deportees have died
      of suffocation on Lufthansa and KLM flights). This summer’s camp
      is planned for Strasbourg, home of the Schengen Information
      System, a search-and-control database with tens of thousands of
      terminals across Europe, targeting the movements of migrants,
      activists, anyone they like.</p>
    <p>More and more, activists have been trying to draw attention to
      the fact that the neoliberal vision of ‘globalization’ is pretty
      much limited to the movement of capital and commodities, and
      actually increases barriers against the free flow of people,
      information and ideas—the size of the US border guard has almost
      tripled since the signing of NAFTA. Hardly surprising: if it were
      not possible to effectively imprison the majority of people in the
      world in impoverished enclaves, there would be no incentive for
      Nike or The Gap to move production there to begin with. Given a
      free movement of people, the whole neoliberal project would
      collapse. This is another thing to bear in mind when people talk
      about the decline of ‘sovereignty’ in the contemporary world: the
      main achievement of the nation-state in the last century has been
      the establishment of a uniform grid of heavily policed barriers
      across the world. It is precisely this international system of
      control that we are fighting against, in the name of genuine
      globalization.</p>
    <p>These connexions—and the broader links between neoliberal
      policies and mechanisms of state coercion (police, prisons,
      militarism)—have played a more and more salient role in our
      analyses as we ourselves have confronted escalating levels of
      state repression. Borders became a major issue in Europe during
      the IMF meetings at Prague, and later EU meetings in Nice. At the
      FTAA summit in Quebec City last summer, invisible lines that had
      previously been treated as if they didn’t exist (at least for
      white people) were converted overnight into fortifications against
      the movement of would-be global citizens, demanding the right to
      petition their rulers. The three-kilometre ‘wall’ constructed
      through the center of Quebec City, to shield the heads of state
      junketing inside from any contact with the populace, became the
      perfect symbol for what neoliberalism actually means in human
      terms. The spectacle of the Black Bloc, armed with wire cutters
      and grappling hooks, joined by everyone from Steelworkers to
      Mohawk warriors to tear down the wall, became—for that very
      reason—one of the most powerful moments in the movement’s history.<a
        name="_ednref3" href="http://newleftreview.org/?view=2368#_edn3">
        [3]</a></p>
    <p>There is one striking contrast between this and earlier
      internationalisms, however. The former usually ended up exporting
      Western organizational models to the rest of the world; in this,
      the flow has if anything been the other way around. Many, perhaps
      most, of the movement’s signature techniques—including mass
      nonviolent civil disobedience itself—were first developed in the
      global South. In the long run, this may well prove the single most
      radical thing about it.</p>
    <p><span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>Billionaires and
          clowns</strong></span></p>
    <p>In the corporate media, the word ‘violent’ is invoked as a kind
      of mantra—invariably, repeatedly—whenever a large action takes
      place: ‘violent protests’, ‘violent clashes’, ‘police raid
      headquarters of violent protesters’, even ‘violent riots’ (there
      are other kinds?). Such expressions are typically invoked when a
      simple, plain-English description of what took place (people
      throwing paint-bombs, breaking windows of empty storefronts,
      holding hands as they blockaded intersections, cops beating them
      with sticks) might give the impression that the only truly violent
      parties were the police. The US media is probably the biggest
      offender here—and this despite the fact that, after two years of
      increasingly militant direct action, it is still impossible to
      produce a single example of anyone to whom a US activist has
      caused physical injury. I would say that what really disturbs the
      powers-that-be is not the ‘violence’ of the movement but its
      relative lack of it; governments simply do not know how to deal
      with an overtly revolutionary movement that refuses to fall into
      familiar patterns of armed resistance.</p>
    <p>The effort to destroy existing paradigms is usually quite
      self-conscious. Where once it seemed that the only alternatives to
      marching along with signs were either Gandhian non-violent civil
      disobedience or outright insurrection, groups like the Direct
      Action Network, Reclaim the Streets, Black Blocs or Tute Bianche
      have all, in their own ways, been trying to map out a completely
      new territory in between. They’re attempting to invent what many
      call a ‘new language’ of civil disobedience, combining elements of
      street theatre, festival and what can only be called non-violent
      warfare—non-violent in the sense adopted by, say, Black Bloc
      anarchists, in that it eschews any direct physical harm to human
      beings. Ya Basta! for example is famous for its <em>tute bianche</em>
      or white-overalls tactics: men and women dressed in elaborate
      forms of padding, ranging from foam armour to inner tubes to
      rubber-ducky flotation devices, helmets and chemical-proof white
      jumpsuits (their British cousins are well-clad Wombles). As this
      mock army pushes its way through police barricades, all the while
      protecting each other against injury or arrest, the ridiculous
      gear seems to reduce human beings to cartoon characters—misshapen,
      ungainly, foolish, largely indestructible. The effect is only
      increased when lines of costumed figures attack police with
      balloons and water pistols or, like the ‘Pink Bloc’ at Prague and
      elsewhere, dress as fairies and tickle them with feather dusters.</p>
    <p>At the American Party Conventions, Billionaires for Bush (or
      Gore) dressed in high-camp tuxedos and evening gowns and tried to
      press wads of fake money into the cops’ pockets, thanking them for
      repressing the dissent. None were even slightly hurt—perhaps
      police are given aversion therapy against hitting anyone in a
      tuxedo. The Revolutionary Anarchist Clown Bloc, with their high
      bicycles, rainbow wigs and squeaky mallets, confused the cops by
      attacking each other (or the billionaires). They had all the best
      chants: ‘Democracy? Ha Ha Ha!’, ‘The pizza united can never be
      defeated’, ‘Hey ho, hey ho—ha ha, hee hee!’, as well as
      meta-chants like ‘Call! Response! Call! Response!’ and—everyone’s
      favourite—‘Three Word Chant! Three Word Chant!’</p>
    <p>In Quebec City, a giant catapult built along mediaeval lines
      (with help from the left caucus of the Society for Creative
      Anachronism) lobbed soft toys at the FTAA. Ancient-warfare
      techniques have been studied to adopt for non-violent but very
      militant forms of confrontation: there were peltasts and hoplites
      (the former mainly from the Prince Edwards Islands, the latter
      from Montreal) at Quebec City, and research continues into
      Roman-style shield walls. Blockading has become an art form: if
      you make a huge web of strands of yarn across an intersection,
      it’s actually impossible to cross; motorcycle cops get trapped
      like flies. The Liberation Puppet with its arms fully extended can
      block a four-lane highway, while snake-dances can be a form of
      mobile blockade. Rebels in London last Mayday planned Monopoly
      Board actions—Building Hotels on Mayfair for the homeless, Sale of
      the Century in Oxford Street, Guerrilla Gardening—only partly
      disrupted by heavy policing and torrential rain. But even the most
      militant of the militant—eco-saboteurs like the Earth Liberation
      Front—scrupulously avoid doing anything that would cause harm to
      human beings (or animals, for that matter). It’s this scrambling
      of conventional categories that so throws the forces of order and
      makes them desperate to bring things back to familiar territory
      (simple violence): even to the point, as in Genoa, of encouraging
      fascist hooligans to run riot as an excuse to use overwhelming
      force against everybody else.</p>
    <p>One could trace these forms of action back to the stunts and
      guerrilla theater of the Yippies or Italian ‘metropolitan Indians’
      in the sixties, the squatter battles in Germany or Italy in the
      seventies and eighties, even the peasant resistance to the
      expansion of Tokyo airport. But it seems to me that here, too, the
      really crucial origins lie with the Zapatistas, and other
      movements in the global South. In many ways, the Zapatista Army of
      National Liberation (EZLN) represents an attempt by people who
      have always been denied the right to non-violent, civil resistance
      to seize it; essentially, to call the bluff of neoliberalism and
      its pretenses to democratization and yielding power to ‘civil
      society’. It is, as its commanders say, an army which aspires not
      to be an army any more (it’s something of an open secret that, for
      the last five years at least, they have not even been carrying
      real guns). As Marcos explains their conversion from standard
      tactics of guerrilla war:</p>
    <blockquote>
      <p>        We thought the people would either not pay attention to
        us, or come together with us to fight. But they did not react in
        either of these two ways. It turned out that all these people,
        who were thousands, tens of thousands, hundreds of thousands,
        perhaps millions, did not want to rise up with us but . . .
        neither did they want us to be annihilated. They wanted us to
        dialogue. This completely broke our scheme and ended up
        defining <em>zapatismo</em>, the <em>neo-zapatismo</em>.<a
          name="_ednref4"
          href="http://newleftreview.org/?view=2368#_edn4"> [4]</a></p>
    </blockquote>
    <p>Now the EZLN is the sort of army that organizes ‘invasions’ of
      Mexican military bases in which hundreds of rebels sweep in
      entirely unarmed to yell at and try to shame the resident
      soldiers. Similarly, mass actions by the Landless Workers’
      Movement gain an enormous moral authority in Brazil by reoccupying
      unused lands entirely non-violently. In either case, it’s pretty
      clear that if the same people had tried the same thing twenty
      years ago, they would simply have been shot.</p>
    <p><strong><span style="color: rgb(128, 0, 0);">Anarchy and peace</span></strong></p>
    <p>However you choose to trace their origins, these new tactics are
      perfectly in accord with the general anarchistic inspiration of
      the movement, which is less about seizing state power than about
      exposing, delegitimizing and dismantling mechanisms of rule while
      winning ever-larger spaces of autonomy from it. The critical
      thing, though, is that all this is only possible in a general
      atmosphere of peace. In fact, it seems to me that these are the
      ultimate stakes of struggle at the moment: one that may well
      determine the overall direction of the twenty-first century. We
      should remember that during the late nineteenth and early
      twentieth century, when most Marxist parties were rapidly becoming
      reformist social democrats, anarchism and anarcho-syndicalism were
      the centre of the revolutionary left.<a name="_ednref5"
        href="http://newleftreview.org/?view=2368#_edn5"> [5]</a> The
      situation only really changed with World War I and the Russian
      Revolution. It was the Bolsheviks’ success, we are usually told,
      that led to the decline of anarchism—with the glorious exception
      of Spain—and catapulted Communism to the fore. But it seems to me
      one could look at this another way.</p>
    <p>In the late nineteenth century most people honestly believed that
      war between industrialized powers was becoming obsolete; colonial
      adventures were a constant, but a war between France and England,
      on French or English soil, seemed as unthinkable as it would
      today. By 1900, even the use of passports was considered an
      antiquated barbarism. The ‘short twentieth century’ was, by
      contrast, probably the most violent in human history, almost
      entirely preoccupied with either waging world wars or preparing
      for them. Hardly surprising, then, that anarchism quickly came to
      seem unrealistic, if the ultimate measure of political
      effectiveness became the ability to maintain huge mechanized
      killing machines. This is one thing that anarchists, by
      definition, can never be very good at. Neither is it surprising
      that Marxist parties —who have been only too good at it—seemed
      eminently practical and realistic in comparison. Whereas the
      moment the Cold War ended, and war between industrialized powers
      once again seemed unthinkable, anarchism reappeared just where it
      had been at the end of the nineteenth century, as an international
      movement at the very centre of the revolutionary left.</p>
    <p>If this is right, it becomes clearer what the ultimate stakes of
      the current ‘anti-terrorist’ mobilization are. In the short run,
      things do look very frightening. Governments who were desperately
      scrambling for some way to convince the public we were terrorists
      even before September 11 now feel they’ve been given <em>carte</em><em>blanche</em>;
      there is little doubt that a lot of good people are about to
      suffer terrible repression. But in the long run, a return to
      twentieth-century levels of violence is simply impossible. The
      September 11 attacks were clearly something of a fluke (the first
      wildly ambitious terrorist scheme in history that actually
      worked); the spread of nuclear weapons is ensuring that larger and
      larger portions of the globe will be for all practical purposes
      off-limits to conventional warfare. And if war is the health of
      the state, the prospects for anarchist-style organizing can only
      be improving.</p>
    <p><span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>Practising direct
          democracy</strong></span></p>
    <p>A constant complaint about the globalization movement in the
      progressive press is that, while tactically brilliant, it lacks
      any central theme or coherent ideology. (This seems to be the left
      equivalent of the corporate media’s claims that we are a bunch of
      dumb kids touting a bundle of completely unrelated causes—free
      Mumia, dump the debt, save the old-growth forests.) Another line
      of attack is that the movement is plagued by a generic opposition
      to all forms of structure or organization. It’s distressing that,
      two years after Seattle, I should have to write this, but someone
      obviously should: in North America especially, this is a movement
      about reinventing democracy. It is not opposed to organization. It
      is about creating new forms of organization. It is not lacking in
      ideology. Those new forms of organization <em>are</em> its
      ideology. It is about creating and enacting horizontal networks
      instead of top-down structures like states, parties or
      corporations; networks based on principles of decentralized,
      non-hierarchical consensus democracy. Ultimately, it aspires to be
      much more than that, because ultimately it aspires to reinvent
      daily life as whole. But unlike many other forms of radicalism, it
      has first organized itself in the political sphere—mainly because
      this was a territory that the powers that be (who have shifted all
      their heavy artillery into the economic) have largely abandoned.</p>
    <p>Over the past decade, activists in North America have been
      putting enormous creative energy into reinventing their groups’
      own internal processes, to create viable models of what
      functioning direct democracy could actually look like. In this
      we’ve drawn particularly, as I’ve noted, on examples from outside
      the Western tradition, which almost invariably rely on some
      process of consensus finding, rather than majority vote. The
      result is a rich and growing panoply of organizational
      instruments—spokescouncils, affinity groups, facilitation tools,
      break-outs, fishbowls, blocking concerns, vibe-watchers and so
      on—all aimed at creating forms of democratic process that allow
      initiatives to rise from below and attain maximum effective
      solidarity, without stifling dissenting voices, creating
      leadership positions or compelling anyone to do anything which
      they have not freely agreed to do.</p>
    <p>The basic idea of consensus process is that, rather than voting,
      you try to come up with proposals acceptable to everyone—or at
      least, not highly objectionable to anyone: first state the
      proposal, then ask for ‘concerns’ and try to address them. Often,
      at this point, people in the group will propose ‘friendly
      amendments’ to add to the original proposal, or otherwise alter
      it, to ensure concerns are addressed. Then, finally, when you call
      for consensus, you ask if anyone wishes to ‘block’ or ‘stand
      aside’. Standing aside is just saying, ‘I would not myself be
      willing to take part in this action, but I wouldn’t stop anyone
      else from doing it’. Blocking is a way of saying ‘I think this
      violates the fundamental principles or purposes of being in the
      group’. It functions as a veto: any one person can kill a proposal
      completely by blocking it—although there are ways to challenge
      whether a block is genuinely principled.</p>
    <p>There are different sorts of groups. Spokescouncils, for example,
      are large assemblies that coordinate between smaller ‘affinity
      groups’. They are most often held before, and during, large-scale
      direct actions like Seattle or Quebec. Each affinity group (which
      might have between 4 and 20 people) selects a ‘spoke’, who is
      empowered to speak for them in the larger group. Only the spokes
      can take part in the actual process of finding consensus at the
      council, but before major decisions they break out into affinity
      groups again and each group comes to consensus on what position
      they want their spoke to take (not as unwieldy as it might sound).
      Break-outs, on the other hand, are when a large meeting
      temporarily splits up into smaller ones that will focus on making
      decisions or generating proposals, which can then be presented for
      approval before the whole group when it reassembles. Facilitation
      tools are used to resolve problems or move things along if they
      seem to be bogging down. You can ask for a brainstorming session,
      in which people are only allowed to present ideas but not to
      criticize other people’s; or for a non-binding straw poll, where
      people raise their hands just to see how everyone feels about a
      proposal, rather than to make a decision. A fishbowl would only be
      used if there is a profound difference of opinion: you can take
      two representatives for each side—one man and one woman—and have
      the four of them sit in the middle, everyone else surrounding them
      silently, and see if the four can’t work out a synthesis or
      compromise together, which they can then present as a proposal to
      the whole group.</p>
    <p><strong><span style="color: rgb(128, 0, 0);">Prefigurative
          politics</span></strong></p>
    <p>This is very much a work in progress, and creating a culture of
      democracy among people who have little experience of such things
      is necessarily a painful and uneven business, full of all sorts of
      stumblings and false starts, but—as almost any police chief who
      has faced us on the streets can attest—direct democracy of this
      sort can be astoundingly effective. And it is difficult to find
      anyone who has fully participated in such an action whose sense of
      human possibilities has not been profoundly transformed as a
      result. It’s one thing to say, ‘Another world is possible’. It’s
      another to experience it, however momentarily. Perhaps the best
      way to start thinking about these organizations—the Direct Action
      Network, for example—is to see them as the diametrical opposite of
      the sectarian Marxist groups; or, for that matter, of the
      sectarian Anarchist groups.<a name="_ednref6"
        href="http://newleftreview.org/?view=2368#_edn6">[6]</a> Where
      the democratic-centralist ‘party’ puts its emphasis on achieving a
      complete and correct theoretical analysis, demands ideological
      uniformity and tends to juxtapose the vision of an egalitarian
      future with extremely authoritarian forms of organization in the
      present, these openly seek diversity. Debate always focuses on
      particular courses of action; it’s taken for granted that no one
      will ever convert anyone else entirely to their point of view. The
      motto might be, ‘If you are willing to act like an anarchist now,
      your long-term vision is pretty much your own business’. Which
      seems only sensible: none of us know how far these principles can
      actually take us, or what a complex society based on them would
      end up looking like. Their ideology, then, is immanent in the
      anti-authoritarian principles that underlie their practice, and
      one of their more explicit principles is that things should stay
      this way.</p>
    <p>Finally, I’d like to tease out some of the questions the
      direct-action networks raise about alienation, and its broader
      implications for political practice. For example: why is it that,
      even when there is next to no other constituency for revolutionary
      politics in a capitalist society, the one group most likely to be
      sympathetic to its project consists of artists, musicians,
      writers, and others involved in some form of non-alienated
      production? Surely there must be a link between the actual
      experience of first imagining things and then bringing them into
      being, individually or collectively, and the ability to envision
      social alternatives—particularly, the possibility of a society
      itself premised on less alienated forms of creativity? One might
      even suggest that revolutionary coalitions always tend to rely on
      a kind of alliance between a society’s least alienated and its
      most oppressed; actual revolutions, one could then say, have
      tended to happen when these two categories most broadly overlap.</p>
    <p>This would, at least, help explain why it almost always seems to
      be peasants and craftsmen—or even more, newly proletarianized
      former peasants and craftsmen—who actually overthrow capitalist
      regimes; and not those inured to generations of wage labour. It
      would also help explain the extraordinary importance of indigenous
      people’s struggles in the new movement: such people tend to be
      simultaneously the very least alienated and most oppressed people
      on earth. Now that new communication technologies have made it
      possible to include them in global revolutionary alliances, as
      well as local resistance and revolt, it is well-nigh inevitable
      that they should play a profoundly inspirational role.</p>
    <p><em>Previous texts in this series have been Naomi Klein,
        ‘Reclaiming the Commons’ (NLR 9), Subcomandante Marcos, ‘The
        Punch Card and the Hourglass’ (NLR 9), John Sellers, ‘Raising a
        Ruckus’ (NLR 10) and José Bové, ‘A Farmers’ International?’ (NLR
        12).</em></p>
    <p><em>_________________________________________</em><br>
      <a name="_edn1"
        href="http://newleftreview.org/?view=2368#_ednref1">[1]</a>
      There are some who take anarchist principles of anti-sectarianism
      and open-endedness so seriously that they are sometimes reluctant
      to call themselves ‘anarchists’ for that very reason.<br>
      <a name="_edn2"
        href="http://newleftreview.org/?view=2368#_ednref2">[2]</a> Read
      by Subcomandante Marcos during the closing session of the First
      Intercontinental <em>Encuentro</em>, 3 August 1996: <em>Our Word
        is Our Weapon: Selected Writings</em>, Juana Ponce de León, ed.,
      New York 2001.<br>
      <a name="_edn3"
        href="http://newleftreview.org/?view=2368#_ednref3">[3]</a>
      Helping tear it down was certainly one of the more exhilarating
      experiences of this author’s life.<br>
      <a name="_edn4"
        href="http://newleftreview.org/?view=2368#_ednref4">[4]</a>
      Interviewed by Yvon LeBot, <em>Subcomandante Marcos: El Sueño
        Zapatista</em>, Barcelona 1997, pp. 214–5; Bill Weinberg, <em>Homage
        to Chiapas</em>, London 2000, p. 188.<br>
      <a name="_edn5"
        href="http://newleftreview.org/?view=2368#_ednref5">[5]</a> ‘In
      1905–1914 the Marxist left had in most countries been on the
      fringe of the revolutionary movement, the main body of Marxists
      had been identified with a de facto non-revolutionary social
      democracy, while the bulk of the revolutionary left was
      anarcho-syndicalist, or at least much closer to the ideas and the
      mood of anarcho-syndicalism than to that of classical Marxism.’
      Eric Hobsbawm, ‘Bolshevism and the Anarchists’, <em>Revolutionaries</em>,
      New York 1973, p. 61.<br>
      <a name="_edn6"
        href="http://newleftreview.org/?view=2368#_ednref6">[6]</a> What
      one might call capital-A anarchist groups, such as, say, the North
      East Federation of Anarchist Communists—whose members must accept
      the Platform of the Anarchist Communists set down in 1926 by
      Nestor Makhno—do still exist, of course. But the small-a
      anarchists are the real locus of historical dynamism right now.<br>
    </p>
    <p><br>
      also:<br>
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://eagainst.com/articles/an-interview-with-david-graeber/">http://eagainst.com/articles/an-interview-with-david-graeber/</a><br>
      <br>
    </p>
  </body>
</html>