[Kritischestudentenutrecht] Steun de bezetting van het bestuursgebouw van de Universiteit Utrecht

R.M. Kuiper kupvlc at gmail.com
Mon Feb 1 09:29:20 UTC 2010

Hallo allemaal,

na een inspirerende training consensusvergaderen op vrijdag had ik zaterdag
een minstens zo inspirerende dag op de opendag/themadag van de  Sudbury
school Beverwijk (De Koers).

Op die school is elke leerling 100% zelf verantwoordelijk voor het bereiken
van zelf gestelde doelen. De schoolmeeting vormt het dagelijks bestuur, en
er is een algemene ledenvergadering.

Op de schoolmeeting hebben staf en studenten stemrecht (1 stem per persoon)
en op de algemene ledenvergadering, waar de begroting wordt vastgesteld, ook
de ouders.
De schoolmeeting gaat over aanname en ontslag van stafleden.
In de praktijk is de verhouding studenten/staf 75%/25% op die vergadering.

Het lijkt me het overwegen waard of dit voor een universiteit zou werken:
de algemene ledenvergadering (20.000 studenten en docenten) stelt de
begroting vast, en een wekelijkse openbare meeting per faculteit of vakgroep
beslist over aanname of ontslag van medewerkers enz.

Waarom zou een universiteit niet echt democratisch mogen zijn? Ik kan het
eigenlijk niet bedenken. Ik neem aan dat de overgrote meerderheid van de
studenten voldoende hart heeft voor de universiteit om er verantwoordelijk
mee om te gaan.

groet Micha