[Kritischestudentenutrecht] workshop Vrijheidspsychologie

R.M. Kuiper kupvlc at gmail.com
Thu Jul 16 10:02:34 BST 2009

goedendag,

mijn naam is Micha Kuiper, ik ben nieuw op deze lijst; Ik ga op de VU
studeren per september en heb eerder op de UU gestudeerd (natuurkunde).

Ik zou het interessant vinden een try-out te doen van een workshop die ik
aan het voorbereiden ben, voor een groep van 5-25 deelnemers op de UU
ergens.

Hebben jullie interesse om daar een keer aan mee te doen en een ruimte te
zoeken met mij?

groet Micha

aanhangsel:

De lijn van de Workshop is:

- we leven in een hierarchische cultuur, vrijwel wereldwijd is dat zo

- in Europa lijkt tot 5.000 BC een vreedzamer cultuur te hebben bestaan, met
bijv. gelijkwaardigheid tussen de seksen (Riane Eisler, Chalice and the
Blade)

- in een hierarchische cultuur hoort:
 .trouw aan het gezag
 .sociale druk om te conformeren
 .mensen en gedrag benaderen vanuit (ver)oordelen en kritiek
 .weinig aandacht aan menselijke behoeften, respect voor leven

- Marshall Rosenberg heeft een model van communicatie ontwikkeld met 4
stappen:
 1 waarnemen zonder oordeel
 2 zoek gevoelens die spelen
 3 zoek de gekoppelde behoeftes (wel of niet vervuld)
 4 opper een strategie (niet te verwarren met behoefte) om het leven mooier
te maken
- dit model kan tussen mensen onderling helpen om vijandbeelden en
vervolgens loopgraafstellingen te voorkomen
- dit model kan individueel (interne dialoog) helpen om troost te vinden bij
omstandigheden die moeilijk zijn om te horen of zien

- Cognitieve dissonantie (wanklank in het denken) verleidt ons tot
Rationalisatie van dingen die niet kloppen.

- Dit maakt ons kwetsbaar voor manipulatie. We kunnen niet vrij denken.

- Grote hersenspoelers: godsdienst, educatie, media, wetenschap
(centrale sturing van dogma's)

- Alles is illusie?
 .het idee uit de Vedische literatuur, dat het hele universum illusoir van
aard is
 .quantummechanische inzichten
 .ons maatschappelijk intellect staat al 100 jaar stil
(relativiteitstheorie, quantummechanica): verwarring klassiek model met
waarheid en werkelijkheid

- Voorbeelden: Spectaculaire vormen van manipulatie:
.Nathan Rothschild, Battle of Waterloo scam
.Hitler: false flag attacks (Reichstag, Oostenrijk, Polen)
.9/11 2001 - de aanslagen zelf (Jones, Meacher) en de exploitatie achteraf
(Chomsky)
.vaccinatie
.HIV
.gentech landbouw
.wolmanzouten (NL)
.privacy wetgeving
.ons geld-stelsel, gebaseerd op geldcreatie uit schuldbekentenissen
.exponentiele groei van macht en invloed

- De uitweg uit de matrix
 .niet laten verleiden tot verdeel-en-heers (links/rechts,
democraten/republiekeinen, progressief/conservatief, milieu/economie,
Europa/Amerika)
 .vijandsbeelden transformeren naar menselijke behoeftes
 .geweld: alleen beschermende macht bij acuut gevaar
 .is het systeem veranderbaar als je niet in de top van de piramide bent?
 .is het systeem veranderbaar als je *wel* in de top van de piramide bent?
 .wederzijds gevangen
 .creatieve manieren verzinnen om het systeem te verlaten
 .niet vechten maar opzijstappen en kijken hoe het verkruimelt      ?

(met discussies erbij reken ik op 2 - 2,5 uur)

=#=